• 04-06-2020

Ondernemers aan het woord - Juni

Slijterij en Wijnhandel Leo Verhagen - Peter Verhagen

Wat is de invloed van de coronacrisis op jouw bedrijf?

“Wij hebben door de diverse sluitingen geen drank kunnen leveren aan de horeca, verenigingen en kantines. Normaal is dat een groot gedeelte van onze omzet. Alleen al in het Schildman Sportpark leveren wij aan ASWH, IFC, Hiaten, Vollido en de schietvereniging. 

Gelukkig kon de winkel aan de Reeweg wel openblijven en daar was het verbazingwekkend druk! We hebben ook heel veel nieuwe gezichten gezien. Dat kan komen doordat mensen gemotiveerd zijn om bij lokale ondernemers te kopen. We kunnen daar de verliezen van leveringen niet mee compenseren, maar we hopen in elk geval wel dat die straks blijven!”

Hoe geven jullie invulling aan de anderhalvemeterregel?

“We hebben een kunststof scherm bij de kassa gemonteerd en strepen op de grond gezet, maar het blijft lastig. De winkel is natuurlijk niet al te groot en sommige mensen kijken gewoon nergens naar, ook omdat ze nog vastzitten in hun oude gewoonten. Bekenden stappen op de oude vertrouwde manier enthousiast de winkel binnen. Maar je ziet wel dat het steeds makkelijker wordt en we hoeven gelukkig niet de hele dag politieagent te spelen.”  

Hoe zie je de toekomst?

“Positief. Over een half jaartje weten we vast niet meer anders. Ik verwacht eigenlijk dat dit de komende jaren nog wel zo blijft, het afstand houden. We raken er nu in de supermarkt al aan gewend en passen dat steeds meer toe in alles wat we doen. Uiteindelijk raken we hier ook weer aan gewend en wordt het automatisch, zelfs als ze de regels opheffen. Ik denk dat het er wel in blijft.“

Welke tips wil je aan andere ondernemers meegeven?

Blijf positief. Uiteindelijk is de horeca nu ook weer open en iedereen is weer wat meer opgelucht. Dan wordt het er weer wat gezelliger op. Maar stel dat je wel dicht moet blijven, kijk creatief naar wat je wel kunt. Als je niks doet, heb je niks ook.”

 

PMC De Schoof - Erik Havelaar

Wat is de invloed van de coronacrisis op jouw bedrijf?

“Na de intelligente lockdown’ van 16 maart is ons werk in twee weken tijd teruggelopen tot 10-15% van de normale werkzaamheden. Veel patiënten hebben we gevolgd met beeldbellen en online trainingsschema’s. In de loop van de tijd hebben we 18 online trainingsuren opgestart van verschillende niveaus. Van Fidkids tot kwetsbare ouderen. Veel werk met relatief weinig omzet. Door een continuïteitsbijdrage van de zorgverzekeringen is het mogelijk om de medewerkers hun salaris te blijven garanderen. Nu zijn we weer aan het opstarten met een 45 minuten schema. Dat geeft 60-70% van de normale capaciteit. Vanaf 15 juni gaan we onze capaciteit verder uitbreiden naar 100%.”

Hoe geven jullie invulling aan de anderhalvemeterregel?

“Voor ons is het belangrijk om de druk in de wachtkamer te verminderen en voldoende ruimte in de trainingsruimte te waarborgen. Dat hebben we gerealiseerd door met verspringende agenda’s te werken. En de klanten die bij ons trainen kunnen dat nog steeds online doen of we maken een buitentraining. Vanaf 1 juli zijn deze deelnemers ook weer in de praktijk welkom, maar wel onder beperkte capaciteit.” 

Hoe zie je de toekomst?

“We zijn blij dat we weer aan het werk zijn en kunnen nadenken over onze toekomst. Het mooie is dat het online werken en alle eHealth-mogelijkheden een zeer steile leercurve hebben gekend. En we gaan ervaren hoe we dat in de nabije toekomst kunnen vasthouden.”

Welke tips wil je aan andere ondernemers meegeven?

“Laten we elkaar helpen en veel zaken zo veel mogelijk lokaal oplossen. Werk en koop lokaal!”